Ανασύνθεση του παρελθόντος δεν
σημαίνει αναγνώρισή του "με τον τρόπο που υπήρξε πραγματικά". Σημαίνει
το άρπαγμα μιας μνήμης καθώς αστράφτει σε μια στιγμή κινδύνου. Για τον
ιστορικό υλισμό το ζήτημα είναι να συλλάβει μια εικόνα του παρελθόντος,
καθώς αυτή εμφανίζεται απροσδόκητα στο ιστορικό υποκείμενο τη στιγμή του
κινδύνου. Ο κίνδυνος απειλεί τόσο το περιεχόμενο της παράδοσης όσο και
τους παραλήπτες του. Και για τους δύο είναι ο ίδιος: να γίνουν όργανα
της κυρίαρχης τάξης. Κάθε εποχή πρέπει να κάνει τη δύσκολη προσπάθεια
για την εκ νέου αρπαγή της παράδοσης από τον κoνφoρμισμό, που είναι
έτoιμoς να την καταδυναστεύσει. Γιατί ο Μεσίας δεν έρχεται μόνο σαν
λυτρωτής, αλλά και σαν νικητής του αντίχριστου. Το χάρισμα να
αναζωπυρώνει τη σπίθα της ελπίδας στο παρελθόν έχει εκείνος μόvο ο
ιστορικός που είναι απόλυτα πεισμένος ότι ούτε ακόμη και οι νεκροί δεν
θα 'ναι ασφαλείς από τον εχθρό, εάν αυτός νικήσει. Και ο εχθρός αυτός
δεν έχει πάψει να νικά.
Συλλογιστείτε το σκοτάδι και την παγωνιά
Σε τούτη την κοιλάδα που ηχεί απ' τους θρήνους.
Brecht, Η όπερα της πεντάρας
Ο Fustel de Coulanges συνιστά
στον ιστορικό που θέλει να ξαναζήσει μια εποχή, πως πρέπει να βγάλει απ'
το μυαλό του όλα όσα γνωρίζει από τη μετέπειτα εξέλιξη της ιστορίας.
Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος χαρακτηρισμού της μεθόδου με την οποία ήρθε
σε ρήξη ο ιστορικός υλισμός. Πρόκειται για μια διαδικασία ταύτισης.
Αφετηρία της είναι η νωθρότητα της καρδιάς, η ακηδία, που αρνείται
απεγνωσμένα να συλλάβει την αυθεντική ιστορική εικόνα, που τόσο φευγαλέα
αστράφτει. Οι θεολόγοι του μεσαίωνα τη θεωρούσαν ως την πρωταρχική πηγή
της θλίψης. Ο Flaubert, που του ήταν οικεία, γράφει: "Peu de gens
deνineront combien il a fallu etre triste pour ressusciter Carthage"***.
H φύση αυτής της θλίψης γίνεται σαφέστερη όταν τίθεται το ερώτημα με
ποιόν ταυτίζεται στ' αλήθεια ο ακολουθητής του ιστορικισμού. Η απάντηση
είναι αναμφισβήτητη: με τον νικητή. Όμως οι εκάστοτε κυρίαρχοι είναι οι
κληρονόμοι όλων όσων νίκησαν κατά το παρελθόν. Έτσι η ταύτιση με τον
νικητή αποβαίνει κάθε φορά προς όφελος των εκάστοτε κυρίαρχων. Ο
ιστορικός υλιστής ξέρει τι σημαίνει αυτό. Όποιοι μέχρι σήμερα
αναδείχτηκαν νικητές βαδίζουν στη θριαμβευτική πομπή μαζί με τους
σημερινούς κυρίαρχους πάνω από τους υποταγμένους. Τα λάφυρα συνοδεύουν,
όπως συνέβαινε πάντοτε, τη θριαμβευτική πομπή. Ονομάζονται όλα αυτά
πολιτιστική κληρονομιά και στο πρόσωπο του ιστορικού υλιστή θα
συναντήσουν έναν αποστασιοποιημένο παρατηρητή. Γιατί, χωρίς εξαίρεση,
οτιδήποτε εξετάζει από αυτά έχει μια καταγωγή που δεν μπορεί να τη
σκεφτεί δίχως φρίκη. Χρωστάνε την ύπαρξή τους όχι μόνο στον κόπο των
μεγαλοφυών που τα δημιούργησαν, αλλά και στην ανώνυμη βαριά δουλική
εργασία των συγχρόνων τους. Δεν έχει υπάρξει ποτέ τεκμήριο πολιτισμού
που να μην είναι ταυτόχρονα τεκμήριο βαρβαρότητας. Κι όπως ένα τέτοιο
τεκμήριο δεν στερείται βαρβαρότητας, το ίδιο ισχύει και για τη
διαδικασία μεταβίβασης, με την οποία πέφτει από το ένα χέρι στο άλλο.
Γι' αυτό ο ιστορικός υλιστής απομακρύνεται από αυτό όσο γίνεται
περισσότερο. Θεωρεί καθήκον του την κάθαρση της ιστορίας ενάντια στο
ρεύμα.
Η παράδοση των καταπιεσμένων μας διδάσκει ότι η "κατάσταση έκτακτης
ανάγκης" που ζούμε τώρα δεν είναι η εξαίρεση αλλά ο κανόνας. Πρέπει να
κατορθώσουμε να συλλάβουμε την ιστορία έχοντας αυτή την επίγνωση. Τότε
θα διαπιστώσουμε καθαρά ότι αποστολή μας είναι να δημιουργήσουμε μια
πραγματική κατάσταση έκτακτης ανάγκης και έτσι θα βελτιωθεί η θέση μας
στον αγώνα κατά του φασισμού. Ένας λόγος που ο φασισμός έχει μια
ευκαιρία είναι γιατί, στο όνομα της προόδου, αντιμετωπίζεται από τους
αντιπάλους του σαν ιστορικό μέτρο. Η έκπληξη για το πως τα πράγματα που
ζούμε είναι "ακόμα" και στον εικοστό αιώνα δυνατά, δεν είναι φιλοσοφική.
Δεν είναι η απαρχή μιας γνώσης - εκτός κι αν πρόκειται για τη γνώση πως
η αντίληψη της ιστορίας από την οποία κατάγεται δεν ευσταθεί.
Για πέταγμα η φτερούγα μου αvoιχτή
Θα ήθελα να γυρίσω πίσω
Γιατί αν έμενα για ατέλειωτο χρόνο
Θα είχα πολύ λίγη τύχη.
Gerhard Scholem, Χαιρετισμός του Αγγέλου
Υπάρχει ένας πίνακας του Klee με
το όνομα Angelυs Novus. Απεικονίζεται εκεί ένας άγγελος που φαίνεται
έτοιμος να απομακρυνθεί από κάτι όπου μένει προσηλωμένο το βλέμμα του.
Τα μάτια του είναι διάπλατα ανοιχτά, το στόμα του ανοιχτό και οι
φτερούγες του τεντωμένες. Έτσι ακριβώς πρέπει να είναι και ο άγγελος της
ιστορίας. Το πρόσωπό του είναι στραμμένο προς το παρελθόν. Όπου εμείς
βλέπουμε μια αλυσίδα γεγονότων, αυτός βλέπει μία μοναδική καταστροφή,
που συσσωρεύει αδιάκοπα ερείπια επί ερειπίων και τα εκσφενδονίζει
μπροστά στα πόδια του. Θα ήθελε να σταματήσει για μια στιγμή, να
ξυπνήσει τους νεκρούς και να στήσει ξανά τα χαλάσματα. Μια θύελλα
σηκώνεται όμως από τη μεριά του Παράδεισου αδράχνοντας τις φτερούγες του
και είναι τόσο δυνατή που δεν μπορεί πια ο άγγελος να τις κλείσει. Η
θύελλα τον ωθεί ακαταμάχητα προς το μέλλον, στο οποίο η πλάτη του είναι
στραμμένη, ενώ ο σωρός από τα ερείπια φθάνει μπροστά του ως τον ουρανό.
Αυτό που εμείς αποκαλούμε πρόοδο, είναι αυτή η θύελλα.
Τα θέματα που υποδείκνυαν οι μοναστηριακοί κανόνες στους καλόγερους για
περισυλλογή είχαν ως στόχο να κάνουν απωθητικό τον κόσμο και την πορεία
του. Ο τρόπος σκέψης που αναπτύσσουμε εδώ πρόκυψε από μια παρόμοια
θεώρηση. Τη στιγμή που οι πολιτικοί, στους οποίους οι εχθροί του
φασισμού στήριζαν τις ελπίδες τους, έχουν καταπέσει και έχουν επικυρώσει
την ήττα τους με την προδοσία των ίδιων των ιδανικών τους, ο τρόπος
αυτός αποσκοπεί στην απελευθέρωση του πολιτικού ανθρώπου από τα δίχτυα
στα οποία αυτοί τον παγίδευσαν. Ο συλλογισμός μας έχει σαν αφετηρία την
αντίληψη ότι η άκαμπτη πίστη αυτών των πολιτικών στην πρόοδο, η
εμπιστοσύνη στη "μαζική βάση" τους και τέλος η δουλική ένταξή τους σ'
έναν ανεξέλεγκτο μηχανισμό, απoτέλεσαν τρεις όψεις του ίδιου πράγματος.
Προσπαθεί να δώσει μια ιδέα για το πόσο ακριβά θα πρέπει να πληρώσει η
προσαρμοσμένη σκέψη μας για μια σύλληψη της ιστορίας που αποφεύγει κάθε
εμπλοκή με τον τρόπο σκέψης στον οποίο αυτοί οι πολιτικοί εξακολουθούν
να υποτάσσονται.
συνεχίζεται...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.